Jacamaca

Version française

voor de foto's van Myanmar klik hier

Myanmar 28 okt-15 nov (verslag 3)

De vlucht naar Yangon verloopt vlekkeloos. Onze baggage is meegekomen, en aan de douane gaat alles heel snel, zonder enig probleem. Met de taxi vertrekken we richting "downtown" Yangon, waar de meeste guesthouses gelegen zijn. Onze eerste indrukken van Myanmar zijn helemaal anders dan verwacht. Het is hier zo proper vergeleken met Indie, en toch hadden we het hier veel "ruraler" voorgesteld. Misschien is het omdat we in de hoofdstad zijn, maar toch, als je de lectuur leest, wordt vaak geschreven dat Myanmar de laatste jaren fel veranderd is. We zien verder wel....
We beslissen maar 2 nachten in Yangon te blijven en dadelijk naar het noorden verder te reizen. We zullen de hoofdstad verkennen als we terugkomen, vermits we van Yangon een vliegtuig naar Chiangmai nemen.
Met de bus, een zogenaamde "aircon-toerist-bus" vertrekken we richting Inle Lake. We begrepen eerst niet goed waarom ze dit de "toerist-bus" noemen, vermits we (op 1 Duitser na) de enige Westerlingen zijn. Ach ja, doet er niet toe, we hebben plaats voor onze benen, en de airco,... tja het raam open werkt even goed... De wegen zijn hier in Myanmar luxueus (vergeleken met indie wel te verstaan...). 18uur en een 766km later komen we aan in Nyaungshwe, een dorpje aan de rand van het immense "Inle lake". Met een bootje verkennen we dit adembenemend meer. Er zijn dorpen gebouwd, drijvend of paalwoningen. Ieder dorp heeft zijn eigen vaarwegen, waar we door verdwalen.... We bezoeken er ook een "zijde-weverij", en zien hoe de mensen hier prachtige sjaals, hemdjes, broeken,... in zijde maken, en dat voor een spotprijsje... (We hebben nog altijd spijt dat we toen niets gekocht hebben, hopelijk vinden we dit nog terug...). Hun fruit, groenten, bloemen, alles kweken en telen ze hier zelf op hun "floating gardens". Heel knap te zien hoe dit allemaal gebeurd (zie fotos). Inle Lake is echt een rustgevende plaats, het bevalt ons allebei zo goed dat we hier toch eventjes blijven...
Na enkele dagen gaan we verder met als bedoeling het plaatsje Pindaya te bereiken. Onze rit begint 's morgens met een rit op een vrachtwagen, geladen met ajuinen en erwtjes. Gelukkig hebben we zonnecreme bij de hand want dit is bakken geblazen... We springen er in Thaunghy af, en nemen de bus (die al overladen vol zit) naar Aung Ban. Vermits het al donker begint te worden, beslissen we het ons even gemakkelijk te maken en een taxi tot Pindaya te nemen. Dit dorpje is gekend voor zijn grotten gevuld met buddha beelden.
De volgende bestemming is Mandalay. We beginnen deze onderneming (waarom eens niet) met een duitse "toeristenbus". De gids is een Duitser die in Chiangmai woont. Het zijn vriendelijke Duitsers, die maar al te graag 2 Belgische reizigers een lift willen geven naar Aung Ban . Van hieruit (we krijgen eerst nog een lift van een "medecin sans frontieres" in een 4x4) regelen we een pick up naar Thazi. Deze zit opnieuw overladen vol, maar krijgen geregeld dat we beiden vooraan naast de chauffeur kunnen zitten, gelukkig maar, want een rit van 6uur boven op het dak, ik denk niet dat dat zo aangenaam zou geweest zijn!!! In Thazi nemen we dan 's avonds de trein naar Mandalay, waar we om 1uur snacht moe maar gelukkig toekomen...
Mandalay, gekend om zijn fort, zijn "Mandalay hill", en nog zoveel meer... We doen er ook een dagtrip naar Mingun, gekend om 1 van de zijn grootste klokken ter wereld, en bezoeken er zelfs het plaatselijke bejaardentehuis. Marie doet er een babbeltje met de enige verpleegkundige voor 100oudjes... interessant gesprek...
Onze volgende bestemming, Bagan, bereiken we via de zogenaamde "slow boat" vanuit Mandalay. Deze vertrekt om 5uur smorgens en is georganiseerd door de staat, dus enkel lokale mensen en geen toeristen. Tenminste dat hoopten en dachten we... Toen we opstapten, bleek het bovendek gescheiden door een ijzeren hek, 1 compartiment voor de lokale bevolking op de grond, en 1tje voor de toeristen (wij dus...) die een stoel kregen... Tja, dit was niet echt verwacht, in een duitse zoo terecht te komen (er was een hele bus duitsers opgestapt...)
Bagan is een site waar overal resten staan van prachtige tempels. Deze zijn verspreid over een grote oppervlakte, zodat we een fietsje hebben gehuurd, en deze "one of the true wonders of Asia" , zoals Bagan vaak wordt genoemd, al fietsend (en Marie puffend...) bezoeken.
We doen een daguitstap naar Mt. Popa, een klooster gebouwd op een 1520m hoge berg. De klim van 45min. is de moeite waard, want wat een uitzicht... Er is een exclusief hotel iets verder waar we iets gaan drinken, en een prachtig zicht hebben op de Mt. Popa. Gelukkig hebben we onze bikini en zwemshort meegenomen, zodat we een zalige duik nemen in het zwembad (zie fotos, en bedankt Xavier en Liesbeth voor de geweldige tip!)
Vanuit Bagan nemen we de trein terug richting Yangon, maar beslissen om er in Bago uit te gaan, zodat we nog naar Kyaiktiyo kunnen gaan. Dit is een dorpje gekend om zijn grote gouden rots gebalanceerd op een klif... Zonsondergang is hier de moeite....
Na deze rondtrip komen we met een "zotte" taxi terug naar het beginpunt... Yangon. We bezoeken de grote Pagodas, en nog andere bezienswaardigheden als het Kandawyi Lake,...
Vanuit Yangon het vliegtuig naar Chiangmai (Thailand).... Waar we eerst een rondtrip in noord thailand zullen doen, en dan de grens in Chiang Khong zullen oversteken naar Laos.
Bedankt voor jullie geduld, groetjes aan iedeen en meer nieuws binnekort......