Jacamaca

Version française

voor de foto's van Cambodja klik hier

Cambodja 13dec-23dec 2004 (Verslag 7)

De grensovergang verloopt zonder problemen. Moe maar gelukkig komen we rond 18uur in Phnom Penh aan. We worden gedropt aan het Capitol Guest house, waar we ook onmiddellijk een kamer boeken, want we hebben echt geen zin meer om op zoek te gaan naar een slaapplaats. Onze eerste indruk is dat deze stad toch enorm ontwikkeld lijkt. We ontsnappen op 2 minuten na aan een bomaanslag (tol: 1dode en enkele zwaar gewonden), dankzij het gaan omwisselen van dollars, terwijl het eigenlijk niet moest aangezien hier 95 procent van de aankopen in Dollars gebeurd. Maar voor de rest bevalt deze stad ons wel. Na enkele reisschema's overlopen te hebben, beslissen we toch naar het zuiden van Cambodja te gaan. Hier zijn er stranden, en volgens sommigen is er een mogelijkheid om te duiken. Ik (Marie) is hier oorspronkelijk niet echt voor te vinden, om tot het zuiden te gaan, maar gelukkig (dit zal achteraf, na de tsunami blijken), heb ik naar mijn buddy Vincent geluisterd. Dit vertraagde schema is onze redding geweest.
Enfin, de busrit naar het zuiden is prachtig. Knappe landschappen, mensen zien er gelukkig uit, en zelfs de koeien zien er groter en dikker uit! In Sihanoukville aangekomen vinden we een super hotelleke aan het strand. Hier kunnen we enkele dagen rusten, voor we een 2-daagse trip op een boot boeken, met 1 doel, duiken. Het is de eerste keer sinds vorig jaar in Egypte, dus wel wat zenuwachtig, maar eens diep in de zee, voel ik mij als een vis in het water, zalig.... Het is hier ondankt het iets mindere zicht een mooie plaats om te duiken.
Na onze duiktrip reizen we terug naar de hoofdstad Phnom Penh om vandaaruit de bus naar het noorden te nemen, naar Siem Riep. Als we daar toekomen, en uit de bus stappen, worden we 'op z'n Indisch' overrompeld en bijna verpletterd, hoewel ik (Marie) enkele tenen van de andere verpletter door de toektoek-ers (meer dan 50 voor amper twee backpackers, wij dus), die maar 1 ding willen, ons naar een hotel brengen. Nadat we onze baggage in veiligheid hebben kunnen brengen, duidt Vincent diegene aan die niet stond te roepen en te tieren, maar gewoon met een plaatje 'Taxi' daar stond. Hij brengt ons naar ons guest house, en met hem zullen we ook de volgende dagen Angkor bezoeken. Met 2 op de brommer bezoeken we diezelfde dag nog Angkor Wat, en gaan zonsondergang bekijken vanuit Phom Bakheng. Het heeft wel iets, 1 van de 7 wereldwonderen samen met ons 2 te kunnen bezichten,...
De volgende dag gaan we voor zonsopgang 4u30 naar Angkor Wat, opnieuw prachtig kippevel gevoel... De rest van de dag brommen we verder langs de restanten van dit Unesco wereldwonder. Voor meer uitleg, zie foto's. De volgende dag vertrekken we met minibusje voor onze trip tot in Bangkok. Tijdens deze reis ontmoeten we een koppel met een klein meisje (5jaar) die gedurende 1 jaar loopbaanonderbreking hebben genomen, om hun dochtertje de wonderen van Azie, waar ze tijdens een vroegere reis verwekt is, te laten zien. Het doet goed om na drie maanden zo'n vriendelijke en hartverwarmende westvlamingen te ontmoeten! Via mini-bus, pick-up en bus komen we 's avonds aan in Bangkok.