Jacamaca

Version française

voor de foto's van Laos klik hier

Laos 21 nov-30nov 2004 (verslag 5)

Na al deze geweldige ervaringen vertrekken we de volgende dag richting Chian Kong, een grensstadje in het noorden van Thailand met Laos. Hier blijven we een nacht overnachten om er de volgende morgen de Mekong over te steken
naar Laos. We nemen er de slow boat en volgen er de Mekong gedurende twee dagen, om zo toe te komen in Luang Prabang, de 2de grootste stad in Laos. Op de boot ontmoeten we mensen van overal, een Zwitser, Fransmannen, Engelsen, Duitsers, Canadezen,... en wij die dachten tussen 'local people' te zitten, niet dus... Maar niettegenstaande komen we wel interessante dingen te weten voor het vervolg van onze reis. Vermits in Vientiane de 'ASEAN-SUMMIT'
wordt gehouden, is deze stad volledig afgesloten voor toeristen van 22nov tot en met 1dec. Dit verklaart waarom er hier in Luang Prabang zoveel westersen rondlopen. Na 2 dagen Luang Prabang be zocht te hebben, verkennen we de zogenaamde 'Kuang si-falls'. Dit zijn prachtige watervallen net ten zuiden van Luang Prabang. We vinden er een ongelooflijk leuke guest house, en beslissen er 3 dagen te blijven... Het is er echt onbeschrijflijk mooi, knapper dan de beste fotos in de beste reisbrochures. Het is hier Vossenmeren of Hengelhoef in het kwadraat (misschien een voorstel voor de Heidebloem-mannen, om hier eens hun Hengelhoefdag te houden...)

Na dit avontuur beslissen we om even te sparen, en niet het vliegtuig naar Vietnam te nemen, maar over land te gaan. Dus nemen we na nog een overnachtig in Luang Prabang de bus naar Phonsavan, een dorpje dat bekend staat voor de zogenaamde 'Plain of Jairs'. Dit zijn grote potten in zandsteen, waar nienamd de echte verklaring van weet hoe ze er terecht zijn gekomen. Er circuleren verschillende theorien: een enorm wisky reservoir van de grote koningen, of urnes om de overlevende te verbranden. Marie maakt er zo haar theorie van... (zie foto).

Na deze plains, een 'UNESCO'-site, bezocht te hebben, zetten we onze tocht verder naar de 'hot springs'. Dit is een thermale plaats in de buurt van Muang Kham. Dus waarom op weg naar de grens niet even stoppen en overnachten. Maar als we toekomen in het enige guest house in town, blijken ze volzet te zijn.
Er is een delegatie bodem-onderzoekers aanwezig, onder leiding van een franse conservatrice van het museum voor natuurwetenschappen in Parijs. Bij het zien van Maries ondreddend gezicht, bieden de chauffeur en gids van
deze groep spontaan hun kamer aan. Oef,saved by these nice people!! We hebben er een gezellige avond met de lokale bevolking en sluiten het mooie Laos af door heel interessante gesprekken met de groep onderzoekers.

De volgende dag zetten we onze tocht verder via de lokale mini-truck naar een dorpje Nong Haet op 20km van de Vietnamese grens. Hier blijven we overnachten om er in de vroege ochtend de minitruck tot aan de grens te nemen.

Ondertussen zijn we goed en wel toegekomen in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Hopelijk gaat thuis ook alles goed, en met de kerstperiode die eraan komt wensen we iedereen al heel fijne en gezellige dagen...

Lieve groetjes
en zoals gewoonlijk, tot binnekort